Der gælder ikke noget formkrav til en aktindsigtsanmodning efter miljøoplysningsloven, der derfor kan fremsættes skriftligt, mundtligt eller elektronisk. Der er heller ikke krav om, at ansøgeren skal benytte ordet "aktindsigt". Der stilles heller ikke noget krav om, at der gives en begrundelse for en anmodning om aktindsigt.
Du skal dog være opmærksom på, at en anmodning om aktindsigt skal opfylde det objektive identifikationskrav.
Det objektive identifikationskrav indebærer, at en anmodning om aktindsigt skal indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at en myndighed kan identificere de oplysninger, der ønskes aktindsigt i. Det objektive krav er således en forudsætning for, at myndighederne kan finde frem til de relevante oplysninger. En anmodning om aktindsigt i ”myndighedens dårlige sager” er f.eks. ikke tilstrækkelig til at myndigheden kan finde de miljøoplysninger, som den aktindsigtssøgende er interesseret i.
Hvilke oplysninger, der mere specifikt vil kunne kræves, afhænger således af den måde, hvorpå den enkelte forvaltningsmyndighed har indrettet sine journalsystemer mv. Der kan ikke stilles krav om, at den aktindsigtssøgende skal angive en konkret sags journalnummer. Hvis den ansøgende kan dette, vil det dog være tilstrækkeligt til, at forvaltningsmyndigheden ikke vil kunne afslå at behandle anmodningen.
Efter 1985-offentlighedslovens forarbejder og praksis er det endvidere et krav, at ansøgeren opfylder det subjektive identifikationskrav. Det subjektive identifikationskrav indebærer, at det i forbindelse med en begæring om aktindsigt kan kræves, at ansøgeren har ”et vist kendskab” til oplysningernes eksistens før henvendelsen til vedkommende myndighed, jf. betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, side 387 f.
Det følger imidlertid af ombudsmandens praksis, jf. FOB 2011-11-2, at det subjektive identifikationskrav ikke kan anvendes fuldstændig tilsvarende i forhold til anmodninger om aktindsigt i miljøoplysninger. Identifikationskravet efter miljøoplysningsloven skal således tage udgangspunkt i direktivets formulering om, at en anmodning ikke må være fremsat i for generelle vendinger, jf. direktivets artikel 4, stk. 1, litra c, jf. artikel 3, stk. 3.