Hvis aktindsigtsanmodningen vedrører dokumenter, der indgår i en afgørelsessag, er det den myndighed, der har kompetencen til at træffe afgørelse om sagens realitet, der skal behandle aktindsigtsanmodningen, jf. offentlighedslovens § 36, stk. 1, 1. pkt. Reglen kan dog fraviges, jf. offentlighedslovens § 36, stk. 4. Se f.eks. bekendtgørelse nr. 1564 af 13. december 2013 om afgørelse i sager om aktindsigt, sammenstilling af oplysninger og indsigt i databeskrivelser m.v. på Skatteministeriets område og bekendtgørelse nr. 317 af 30. marts 2014 om afgørelse i visse sager om aktindsigt på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Det gælder også i forhold til de af sagens dokumenter hos afgørelsesmyndigheden, der kommer fra en anden myndighed. Det gælder uanset, at afgørelsesmyndigheden ikke skal træffe afgørelsen efter offentlighedsloven, men efter et andet regelsæt, der eventuelt indebærer en mere begrænset indsigt.
Det forhold, at en myndighed ikke føler sig kompetent til at træffe afgørelse med hensyn til spørgsmålet om aktindsigt i visse særlige dokumenter – f.eks. fordi dokumentet har et særligt fagligt indhold uden for myndighedens kompetenceområde – medfører ikke, at myndigheden kan bede den (fagkyndige) myndighed, der har udfærdiget dokumentet, om at træffe afgørelse om aktindsigtsspørgsmålet.
I afgørelsessager, der forelægges andre forvaltningsmyndigheder til udtalelse (høringssager), ligger aktindsigtskompetencen som udgangspunkt hos den myndighed, der har iværksat høringen (den hørende myndighed). I forhold til dokumenter i den hørte myndigheds sag, der ikke er indgået eller vil indgå i den hørende myndigheds sag, ligger aktindsigtskompetencen dog hos den hørte myndighed.