Notatpligten gælder oplysninger vedrørende en sags faktiske grundlag. Der er tale om en sproglig justering af ordlyden af § 6, stk. 1, i offentlighedsloven fra 1985, som anvendte udtrykket ”oplysninger vedrørende en sags faktiske omstændighed”.
Af forarbejderne til loven fremgår det, at det er mindre relevant primært at lade notatpligtens udstrækning være afhængig af, om oplysningerne efter deres indhold må karakteriseres som faktiske eller ej, idet der i højere grad synes at burde lægges vægt på, hvilke funktioner oplysningerne tjener som led i myndighedens sagsbehandling. Det afgørende er, om oplysningerne er af en sådan karakter, at de på væsentlig måde bidrager til at supplere sagens bevismæssige grundlag eller på anden måde indgår som et væsentligt element blandt sagens faktiske omstændigheder, f.eks. hvis oplysningerne skaber klarhed med hensyn til sagens faktiske omstændigheder.
På denne baggrund omfatter notatpligten ”egentlige faktuelle” oplysninger, dvs. oplysninger om gjorte iagttagelser, resultatet af foretagne målinger og andre undersøgelser, fastslåede oplysninger om økonomiske forhold, f.eks. størrelsen af skattepligtig indkomst og lignende samt modtagelse af oplysninger vedrørende et bestemt hændelsesforløb.
Notatpligten gælder ikke oplysninger vedrørende en sags retlige omstændigheder, selv om oplysningerne isoleret set gengiver objektive kendsgerninger, f.eks. oplysninger om indholdet af gældende ret, relevante rets- eller administrative afgørelser osv.
Statistisk materiale og andre tilsvarende sammenstillinger af oplysninger, der ikke er af konkret karakter, vil i reglen falde uden for notatpligten, da de pågældende oplysninger ikke kan tillægges bevismæssig eller anden tilsvarende betydning.
Endvidere vil tilkendegivelser af vurderinger, standpunkter eller argumenter med hensyn til en sags afgørelse ikke være omfattet af notatpligten. Dette skyldes, at sådanne tilkendegivelser (erklæringer) ikke indgår i det bevismæssige grundlag for sagens afgørelse, men angår selve afgørelsen. Således vil bl.a. myndighedens egne (interne) faglige vurderinger ikke være omfattet af notatpligten, eksempelvis faglige vurderinger, som fremsættes under et internt møde, hvor en sag drøftes.
Heller ikke oplysninger af rent vurderende karakter, der indhentes fra udenforstående – og som ofte træder i stedet for eller supplerer skriftlige udtalelser – vil være omfattet af notatpligten.