En anmodningen om aktindsigt kan afslås, hvis behandlingen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, jf. offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1.
Den aktindsigtssøgendes interesse
Det centrale for vurderingen af, om behandlingen af en anmodning om aktindsigt vil nødvendiggøre et – i forhold til ansøgerens interesse i at få indsigt i det konkrete tilfælde – uforholdsmæssigt ressourceforbrug, vil være det forventede tidsforbrug ved behandlingen af anmodningen.
Hvis den aktindsigtssøgende ikke har godtgjort en særlig interesse i sagerne eller dokumenterne, vil et forventet ressourceforbrug, der overstiger ca. 25 timer (svarende til mere end tre fulde arbejdsdage) udgøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, der kan begrunde et afslag på aktindsigt. Fra praksis kan der henvises til ombudsmandens udtalelser om afslag på aktindsigt pga. uforholdsmæssigt ressourceforbrug fra hhv. Justitsministeriet og Skatteministeriet.
Hvis den aktindsigtssøgende godtgør en særlig interesse i sagerne eller dokumenterne, kræver et afslag et forventet ressourceforbrug , der er væsentligt større end for personer uden en særlig interesse (dvs. væsentligt større end 25 timer). Aktindsigtsøgende med en særlig interesse er f.eks. massemedier, forskere tilknyttet et anerkendt forskningsinstitut, interesseorganisationer eller personer, der har en retlig interesse i en sag eller i at få kendskab til dokumenterne.
Du skal altid foretage en samlet vurdering i sagen. Ombudsmanden har i to konkrete sager fundet, at et tidsforbrug på henholdsvis over 60 timer (8 fulde arbejdsdage) og over 150 timer (20 fulde arbejdsdage) udgjorde et uforholdsmæssigt tidsforbrug, selvom den aktindsigtssøgende havde en særlig interesse. Fra praksis kan der henvises til ombudsmandens udtalelser om aktindsigt i terrorvurderinger og asylansøgeres sundhedsbehandlinger.
Opgørelse af tidsforbrug
I det samlede tidsforbrug skal du medregne både fremsøgningen af sagerne eller dokumenterne og myndighedens vurdering af, om der kan gives aktindsigt heri. Du kan i vurderingen af ressourceforbruget lægge vægt på dels sagernes eller dokumenternes antal, dels om aktindsigtsanmodningen på grund af dokumenternes og sagernes indhold vil være kompliceret at behandle.
En afgørelse om afslag ud fra ressourcebetragtninger bør træffes ud fra det forventede tidsforbrug og ikke ud fra en faktisk konstatering af, at myndigheden nu har brugt mere end f.eks. 25 timer på at behandle anmodningen, jf. ombudsmandens udtalelse om afslag på aktindsigt pga. uforholdsmæssigt ressourceforbrug fra Justitsministeriet.
Du kan ikke afslå en anmodning, hvis det uforholdsmæssige tidsforbrug skyldes manglende behørig journalisering af dokumenter.
Hvis en bestemt aktindsigtssøgende løbende søger om aktindsigt i et betragteligt antal sager hos den samme myndighed, kan ressourcereglen anvendes, hvis det er åbenbart, at ansøgeren ikke har en sådan særlig interesse i de sager, der søges aktindsigt i, at myndigheden løbende bør være forpligtet til at bruge omfattende ressourcer på at behandle aktindsigtsanmodninger fra den pågældende. Afhængig af omstændighederne skal der dog normalt være søgt om aktindsigt 10-15 gange over for den samme myndighed inden for det seneste halve år, før der kan gives afslag, medmindre der er tale om chikane. Du skal være opmærksom på, at det som det klare udgangspunkt ikke er muligt af afslå en anmodning fra en aktindsigtssøgende med en særlig interesse, f.eks. en journalist, på grund af antallet af anmodninger.
Krav om dialog
Før du giver afslag på aktindsigt grundet et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, skal du indgå i en dialog med den aktindsigtssøgende og bede den pågældende om at afgrænse og konkretisere sin anmodning, for at den kan behandles inden for et forholdsmæssigt tidsforbrug. Du kan f.eks. sende aktlister over sagernes indhold, så den pågældende har et grundlag for at konkretisere sin anmodning. Du skal i den forbindelse oplyse, at konsekvensen af en manglende konkretisering kan være afslag på at behandle anmodningen, jf. ombudsmandens udtalelse om afslag på aktindsigt pga. uforholdsmæssigt ressourceforbrug fra Skatteministeriet.
Uforholdsmæssigt ressourceforbrug til anonymisering og ekstrahering af oplysninger
I det omfang et dokument indeholder oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold omfattet af offentlighedslovens § 30, nr. 1, bør du efter anmodning fra den aktindsigtssøgende gennemføre en effektiv anonymisering af de pågældende oplysninger. Dette gælder dog kun, hvis den effektive anonymisering kan ske uden nævneværdig brug af myndighedens ressourcer. Fra praksis kan der henvises til ombudsmandens udtalelse om asylansøgeres sundhedsbehandlinger.
En aktindsigtssøgende har kun ret til sammenstilling af oplysninger i databaser (dataudtræk), hvis såvel sammenstillingen af oplysninger som en eventuel anonymisering af de sammenstillede oplysninger kan foregå ved få og enkle kommandoer, jf. offentlighedslovens § 11, stk. 1. Ved vurderingen af, om sammenstillingen er for ressourcekrævende, skal der lægges vægt på, hvor lang tid sammenstillingen vil tage, herunder hvor kompliceret den er. Betingelsen om få og enkle kommandoer vil ikke være opfyldt, hvis sammenstillingen ikke kan foretages i løbet af kort tid. Fra praksis kan henvises til ombudsmandens udtalelse om aktindsigt i dataudtræk fra indkøbsdatabase og CVR-registret.
Du kan undlade at foretage ekstrahering af oplysninger om en sags faktiske grundlag og oplysninger om eksterne og interne faglige vurderinger i det omfang, det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, jf. offentlighedslovens § 28, stk. 2, nr. 1, og § 29, stk. 2.
Egenacces
Du skal være opmærksom på, at ressourcereglen ikke finder anvendelse i sager om egenacces efter offentlighedslovens § 8.