Aktindsigt i navnet på rejsebureau, som havde overtrådt lov om etnisk ligebehandling
Ligebehandlingsnævnet kunne efter ombudsmandens opfattelse ikke under henvisning til erhvervsmæssige interesser undtage navnet på et rejsebureau, der havde overtrådt lov om etnisk ligebehandling i forbindelse med salg af fodboldrejser.
Baggrund
En journalist bad om aktindsigt i navnet på et rejsebureau i en anonymiseret afgørelse om overtrædelse af lov om etnisk ligebehandling fra Ligebehandlingsnævnet. Af afgørelsen fra Ligebehandlingsnævnet fremgår det, at rejsebureauet til en bestemt fodboldkamp ikke måtte sælge billetter til hjemmebaneaf-snittet til personer med tyrkisk klingende navne.
Ligebehandlingsnævnet afslog anmodningen om aktindsigt i navnet under henvisning til opsamlingsbe-stemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 5. I sin vurdering lagde nævnet vægt på, at der var tale om en mindre virksomhed, der havde overtrådt lov om etnisk ligebehandling som led i sit primære virke som rejsebureau, og at væsentlige hensyn til virksomhedens interesser efter forholdets særlige karakter gjorde undtagelse af retten til aktindsigt i virksomhedens navn påkrævet.
Ombudsmandens udtalelse
Det følger af forarbejderne til opsamlingsbestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 5, at bestemmel-sen er tiltænkt et snævert anvendelsesområde.
Det er desuden fastslået i ombudsmandens tidligere praksis, bl.a. FOB 2017-3, at opsamlingsbestem-melsen ikke kan anvendes, hvis det hensyn, som myndigheden ønsker at tilgodese, er fuldt identisk med hensyn, der er tilgodeset ved en af lovens øvrige undtagelsesbestemmelser, men hvor betingelser-ne for at anvende denne undtagelsesbestemmelse ikke er opfyldt.
Ombudsmanden konstaterer i sin udtalelse indledningsvist, at han er enig med Ligebehandlingsnævnet i, at offentlighedslovens § 30, nr. 2, som hjemler undtagelse af oplysninger om drifts- eller forretnings-forhold el.lign. af hensyn til erhvervsmæssige (økonomiske) interesser, ikke kan begrunde undtagelse fra aktindsigt af navnet på et rejsebureau, som har overtrådt lov om etnisk ligebehandling.
Da Ligebehandlingsnævnet – som begrundelse for afslaget på aktindsigt – ikke havde anført andre hen-syn end de nævnte hensyn til erhvervsmæssige interesser, fandt ombudsmanden, at navnet på rejsebu-reauet ikke kunne undtages fra aktindsigt efter opsamlingsbestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 5.
Ombudsmanden henstillede derfor Ligebehandlingsnævnet til at genoptage sagen med henblik på for-nyet behandling.
Hvad viser udtalelsen?
Udtalelsen viser, at opsamlingsbestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 5, ikke kan anvendes i til-fælde, hvor hensynene bag ønsket om at undtage oplysninger fra aktindsigt, allerede er fuldt identiske med hensyn, der er tilgodeset ved en af lovens øvrige undtagelsesbestemmelser, men hvor betingelser-ne for at anvende undtagelsesbestemmelsen ikke er opfyldt.
Udtalelsen falder i øvrigt fint i tråd med det i littaruren anførte om, at oplysninger om, at en virksom-hed i forbindelse med sine erhvervsmæssige aktiviteter anvender ulovlige forretningsmetoder eller overtræder lovgivningen, ikke i almindelighed er omfattet af offentlighedslovens § 30, nr. 2, jf. Mo-hammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, side 529.
Læs ombudsmandens udtalelse her.
Ligebehandlingsnævnets afgørelse kan læses her.