Ekstraheringspligten gælder ikke, hvis du vurderer, at aktindsigt i dokumentets øvrige indhold vil medføre en prisgivelse af det eller de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33 (nr. 1), hvis det vil indebære, at der gives en klart vildledende information (nr. 2), eller hvis det resterende indhold i dokumentet ikke har et forståeligt eller sammenhængende meningsindhold (nr. 3).
Hvis der bedes om aktindsigt i en konkret persons adoptionssag, vil udlevering af selv offentligt tilgængelige oplysninger fra sagen afsløre oplysninger om vedkommende persons private forhold, eftersom det ville bekræfte over for den, der har bedt om aktindsigt, at der eksisterer en sådan sag.
I sin udtalelse om aktindsigt i oplysninger til brug for regeringsdannelsen fandt ombudsmanden, at § 34, nr. 1, fandt anvendelse, mens det modsatte gjorde sig gældende i ombudsmandens udtalelse om aktindsigt i efterretningsmæssig risikovurdering. Se også ombudsmandens udtalelse om aktindsigt i borgmesters telefonregning, hvor adskillelse af oplysningerne ikke var mulig.
Det forhold, at der alene gives aktindsigt i en meget begrænset del af det dokument, der er bedt om aktindsigt i, kan normalt ikke i sig selv føre til, at hele dokumentet undtages fra aktindsigt.
Når det drejer sig om et "overordentligt omfattende materiale", er det ikke udelukket, at man ved den nærmere fastlæggelse af pligten i lovens § 34 kan foretage en afvejning af forholdet mellem henholdsvis de påkrævede ressourcer til en minutiøs gennemgang af hele materialet og det mulige udbytte heraf for den aktindsigtssøgende.
Du kan overveje at anonymisere materialet, da dette ofte vil være ressourcebesparende og fuldt tilstrækkeligt. Det er vigtigt, at anonymiseringen er fuldt ud dækkende, dvs. at det heller ikke ud fra sammenhængen er muligt at gennemskue, hvem der er tale om.