Den registrerede kan opnå egenacces efter offentlighedsloven, hvis den registrerede anmoder om oplysninger, der fremgår af dokumenter, der er indgået til eller oprettet af din myndighed som led i en administrativ sagsbehandling i forbindelse med jeres virksomhed.
Hvis din myndighed modtager en anmodning om indsigt i personoplysninger, der behandles elektronisk eller som indgår i et manuelt register, vil anmodningen om indsigt dog tillige være omfattet af databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens regler om indsigtsret.
En registeret kan som udgangspunkt opnå samme adgang til indsigt i oplysninger om den registrerede, selv efter offentlighedsloven og databeskyttelsesloven, idet retten til indsigt kan udtages i samme omfang efter de to regelsæt, jf. databeskyttelsesloven § 22, stk. 3.
Udgangspunktet om det mest gunstige retsgrundlag har i dette tilfælde derfor ikke nævneværdig betydning. Hvis den registrerede alene har anmodet om indsigt i oplysninger om den registrerede selv, og disse er undergivet elektronisk behandling eller indgår i et manuelt register, kan du således nøjes med at behandle anmodningen efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Du skal i alle tilfælde, hvor anmodningen er omfattet af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, sikre dig, at du opfylder de krav, der følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, herunder at du både giver en kopi af selve personoplysningerne, der behandles, samt giver indsigt i kontekstoplysninger mv.
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven begrænser som udgangspunkt ikke en persons adgang til egenacces efter reglerne i offentlighedsloven. Dette med undtagelse af offentlighedslovens regler om meroffentlighed, idet der blandt andet ikke kan gives meroffentlighed, hvis dette vil være i strid med regler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, jf. forvaltningslovens § 14, stk. 1, 2. pkt.