Aktindsigt trin for trin

Håndtering af aktindsigt

Lovgivningssager

En anmodning om indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, kan begrænses, i det omfang oplysningerne kan undtages efter reglen i databeskyttelseslovens § 22, stk. 3.  

Det følger af databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i offentlighedsloven.

Bestemmelsen sikrer, at forvaltningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den registreredes ret til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8. Bestemmelsen kan også anvendes af myndigheder, som ikke er undergivet offentlighedsloven, når disse myndigheder udfører administrativ sagsbehandling.

Af offentlighedslovens § 20 følger det, at sager om lovgivning, herunder bevillingslove, før lovforslag er fremsat for Folketinget, kan undtages fra retten til indsigt. Der er altså tale om en tidsbegrænset undtagelse fra retten til indsigt.

Bestemmelsen omfatter sager om udarbejdelse af ny lovgivning, herunder ny bevillingslov, samt konkrete bevillingssager, der forelægges for Folketingets Finansudvalg. Derimod omfatter bestemmelsen ikke sager om fortolkning af allerede gældende lovgivning, sager om udarbejdelse af administrative forskrifter eller sager om vedtagelse af EU-retsakter. Endvidere omfatter bestemmelsen ikke sager vedrørende generelle administrative forskrifter, f.eks. udarbejdelse af bekendtgørelser.

Du kan begrænse adgangen til indsigt i lovgivningssager efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, jf. offentlighedslovens § 20, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  1. Der er tale om et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist indhold (en lovgivningssag).
  2. De dokumenter, som der er anmodet om indsigt i, indgår i lovgivningssagen.
Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser
§ 22

[...]

Stk. 3. Oplysninger, der behandles Behandles Enhver aktivitet som personoplysninger gøres til genstand for, f.eks. indsamling, organisering, opbevaring, ændring, videregivelse, sletning, mv., jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 2. for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang I samme omfang Hermed søges det sikret, at oplysninger kan undtages som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8. som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i lov om offentlighed i forvaltningen.

[...]

Ombudsmandens udtalelser
§ 20

Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om lovgivning Sager om lovgivning Sager, der forventes at resultere i udarbejdelse af lovforslag. , herunder bevillingslove Bevillingslove Lovgivning og bevillingssager (aktstykker) om bevilling af økonomiske midler til et nærmere bestemt formål. , før lovforslag er fremsat Fremsat For almindelige lovforslag er det fremsættelsestidspunktet for Folketinget, mens det for bevillingssager, der forelægges for Folketingets Finansudvalg, er tidspunktet for forelæggelsen af bevillingsansøgningen for finansudvalget. for Folketinget.

Ombudsmandens udtalelser

UDDYBENDE BEMÆRKNINGER, PRAKSIS MV.

1. Uddybende bemærkninger, praksis mv.

For en gennemgang og beskrivelse af indholdet af offentlighedslovens § 20, henvises til Aktindsigtshåndbogens afsnit herom.

Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser

2. Brevskabelon

Du kan bruge denne skabelon, hvis du modtager en indsigtsanmodning i oplysninger, der indgår i en lovgivningssag.

Du skal være opmærksom på, at alle breve i en indsigtssag skal afspejle sagens konkrete omstændigheder, og at du derfor bør foretage de nødvendige tilpasninger i skabelonen. Du skal navnlig være opmærksom på, om der er behov for en mere konkret begrundelse, end skabelonteksten lægger op til.

Ved [e-mail/brev] af [dato] har du anmodet om indsigt i de oplysninger, der behandles om dig hos [den dataansvarlige].

[Den dataansvarlige] forstår din henvendelse som en anmodning om indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15.

[Den dataansvarlige] kan ikke imødekomme din anmodning om indsigt i oplysninger registreret om dig hos [den dataansvarlige]. [Den dataansvarlige] har dog vedlagt en række oplysninger om [den dataansvarliges] behandling af dine personoplysninger.

Nedenfor følger en redegørelse for retsgrundlaget og en begrundelse for [den dataansvarliges] afgørelse.

Retsgrundlag

Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, at den registrerede har ret til at få den dataansvarliges bekræftelse på, om personoplysninger vedrørende den pågældende behandles, og i givet fald adgang til personoplysningerne og en række såkaldte kontekstoplysninger. Databeskyttelsesforordningens artikel 23 fastslår samtidig, at retten til bl.a. indsigt kan undergives begrænsninger i bl.a. medlemsstaternes nationale ret.

Sådanne begrænsninger er i dansk ret fastlagt i bl.a. databeskyttelseslovens § 22. Bestemmelsens stk. 3 fastslår, at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i lov om offentlighed i forvaltningen. Af forarbejderne til databeskyttelsesloven fremgår bl.a., at bestemmelsen er indsat for at sikre, at forvaltningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den registreredes ret til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8.

Det følger af offentlighedslovens § 20, at retten til aktindsigt ikke omfatter sager om lovgivning, herunder bevillingslove, før lovforslaget er fremsat for Folketinget.

Begrundelse for afgørelse

[Den dataansvarlige] meddeler dig afslag på indsigt i […].

Baggrunden herfor er, at de pågældende oplysninger indgår i en sag om lovgivning, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, jf. offentlighedslovens § 20.

Databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, giver mulighed for, at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglen i offentlighedslovens § 20.

Det følger af offentlighedslovens § 20, at retten til indsigt ikke omfatter sager om lovgivning. Det betyder bl.a., at alle dokumenter mv., der indgår i eller oprettes i forbindelse med [den konkrete sagstype], er omfattet af undtagelsesbestemmelsen.

Klagevejledning

Da afgørelsen vedrører rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, kan du klage til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, dt@datatilsynet.dk.

[Hvis der er en anden klageadgang, indsæt også sædvanlig klagevejledning hertil. Se databeskyttelsesforordningens artikel 77, stk. 1, som fastslår, at adgangen til klage tilsynsmyndigeden (Datatilsynet), ikke berører andre administrative klageadgange.]

Du kan også indbringe afgørelsen for domstolene.

Klik og kopier teksten, hvis du ønsker at anvende skabelonen i dit tekstbehandlingsprogram.

Kopier skabelon
Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser
Del Aktindsigtshåndbogen
Tilmeld dig Aktindsigtshåndbogens nyhedsbrev
Tilmeld