Lovgivningssager
En anmodning om indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, kan begrænses, i det omfang oplysningerne kan undtages efter reglen i databeskyttelseslovens § 22, stk. 3.
Det følger af databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i offentlighedsloven.
Bestemmelsen sikrer, at forvaltningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den registreredes ret til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8. Bestemmelsen kan også anvendes af myndigheder, som ikke er undergivet offentlighedsloven, når disse myndigheder udfører administrativ sagsbehandling.
Af offentlighedslovens § 20 følger det, at sager om lovgivning, herunder bevillingslove, før lovforslag er fremsat for Folketinget, kan undtages fra retten til indsigt. Der er altså tale om en tidsbegrænset undtagelse fra retten til indsigt.
Bestemmelsen omfatter sager om udarbejdelse af ny lovgivning, herunder ny bevillingslov, samt konkrete bevillingssager, der forelægges for Folketingets Finansudvalg. Derimod omfatter bestemmelsen ikke sager om fortolkning af allerede gældende lovgivning, sager om udarbejdelse af administrative forskrifter eller sager om vedtagelse af EU-retsakter. Endvidere omfatter bestemmelsen ikke sager vedrørende generelle administrative forskrifter, f.eks. udarbejdelse af bekendtgørelser.
Du kan begrænse adgangen til indsigt i lovgivningssager efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, jf. offentlighedslovens § 20, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- Der er tale om et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist indhold (en lovgivningssag).
- De dokumenter, som der er anmodet om indsigt i, indgår i lovgivningssagen.