Aktindsigt trin for trin

Håndtering af aktindsigt

Straffesager

En anmodning om indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, kan begrænses, i det omfang oplysningerne kan undtages efter reglen i databeskyttelseslovens § 22, stk. 3.

Det følger af databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i offentlighedsloven.

Bestemmelsen sikrer, at forvaltningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den registreredes ret til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8. Bestemmelsen kan også anvendes af myndigheder, som ikke er undergivet offentlighedsloven, når disse myndigheder udfører administrativ sagsbehandling.

Af offentlighedslovens § 19, stk. 1, følger det, at sager inden for strafferetsplejen kan undtages fra retten til indsigt.

Du kan begrænse adgangen til indsigt i sager inden for strafferetsplejen, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, jf. offentlighedslovens § 19, stk. 1, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  1. Der er med oplysningerne tale om dokumenter, der indgår i en sag inden for strafferetsplejen.
  2. Dokumenterne indeholder ikke et bødeforelæg, som en juridisk person har vedtaget.
Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser
§ 22

[...]

Stk. 3. Oplysninger, der behandles Behandles Enhver aktivitet som personoplysninger gøres til genstand for, f.eks. indsamling, organisering, opbevaring, ændring, videregivelse, sletning, mv., jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 2. for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang I samme omfang Hermed søges det sikret, at oplysninger kan undtages som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8. som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i lov om offentlighed i forvaltningen.

[...]

Ombudsmandens udtalelser
§ 19

Retten til aktindsigt omfatter ikke sager inden for strafferetsplejen Sager inden for strafferetsplejen Sager vedrørende gennemførelse af strafferetlige retsfølger. , jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Bødeforelæg, som en juridisk person Juridisk person Selskaber m.v. har vedtaget, er omfattet af retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler Efter lovens almindelige regler Retten til indsigt i et bødeforlæg kan begrænses af offentlighedslovens øvrige regler. .

Stk. 3. Stk. 2 omfatter ikke bødeforelæg Bødeforelæg En myndigheds tilbud om, at en bøde kan vedtages udenretligt. hos politiet eller anklagemyndigheden.

Ombudsmandens udtalelser

UDDYBENDE BEMÆRKNINGER, PRAKSIS MV.

1. Uddybende bemærkninger, praksis mv.

For en gennemgang og beskrivelse af indholdet af offentlighedslovens § 19, henvises til Aktindsigtshåndbogens afsnit herom.

Der gælder særlige regler for retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger, når behandlingen foretages med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner. Der henvises til Aktindsigtshåndbogens afsnit herom.

Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser

2. Brevskabelon

Du kan bruge denne skabelon, hvis du modtager en indsigtsanmodning i oplysninger, der indgår i en straffesag.

Du skal være opmærksom på, at alle breve i en indsigtssag skal afspejle sagens konkrete omstændigheder, og at du derfor bør foretage de nødvendige tilpasninger i skabelonen. Du skal navnlig være opmærksom på, om der er behov for en mere konkret begrundelse, end skabelonteksten lægger op til.

Ved [e-mail/brev] af [dato] har du anmodet om indsigt i de oplysninger, der behandles om dig hos [den dataansvarlige].

[Den dataansvarlige] forstår din henvendelse som en anmodning om indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15.

[Den dataansvarlige] kan ikke imødekomme din anmodning om indsigt i oplysninger registreret om dig hos [den dataansvarlige]. [Den dataansvarlige] har dog vedlagt en række oplysninger om [den dataansvarliges] behandling af dine personoplysninger.

Nedenfor følger en redegørelse for retsgrundlaget og en begrundelse for [den dataansvarliges] afgørelse.

Retsgrundlag

Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, at den registrerede har ret til at få den dataansvarliges bekræftelse på, om personoplysninger vedrørende den pågældende behandles, og i givet fald adgang til personoplysningerne og en række såkaldte kontekstoplysninger. Databeskyttelsesforordningens artikel 23 fastslår samtidig, at retten til bl.a. indsigt kan undergives begrænsninger i bl.a. medlemsstaternes nationale ret.

Sådanne begrænsninger er i dansk ret fastlagt i bl.a. databeskyttelseslovens § 22. Bestemmelsens stk. 3 fastslår, at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i lov om offentlighed i forvaltningen. Af forarbejderne til databeskyttelsesloven fremgår bl.a., at bestemmelsen er indsat for at sikre, at forvaltningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den registreredes ret til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8.

Det følger af offentlighedslovens § 19, stk. 1, at retten til aktindsigt ikke omfatter sager inden for strafferetsplejen, jf. dog stk. 2. Bødeforelæg hos andre myndigheder end politiet og anklagemyndigheden, som en juridisk person har vedtaget, er dog omfattet af retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler, jf. offentlighedslovens § 19, stk. 2-3.

Begrundelse for afgørelse

[Den dataansvarlige] meddeler dig afslag på indsigt i […].

Baggrunden herfor er, at de pågældende oplysninger indgår i en sag inden for strafferetsplejen, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, jf. offentlighedslovens § 19, stk. 1.

Databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, giver mulighed for at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglen i offentlighedslovens § 19.

Det følger af offentlighedslovens § 19, stk. 1, at retten til indsigt ikke omfatter sager inden for strafferetsplejen. Det betyder bl.a., at alle dokumenter mv., der indgår i eller oprettes i forbindelse med [den konkrete sagstype], er omfattet af undtagelsesbestemmelsen.

Klagevejledning

Da afgørelsen vedrører rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, kan du klage til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, dt@datatilsynet.dk.

[Hvis der er en anden klageadgang, indsæt også sædvanlig klagevejledning hertil. Se databeskyttelsesforordningens artikel 77, stk. 1, som fastslår, at adgangen til klage tilsynsmyndigeden (Datatilsynet), ikke berører andre administrative klageadgange.]

Du kan også indbringe afgørelsen for domstolene.

Klik og kopier teksten, hvis du ønsker at anvende skabelonen i dit tekstbehandlingsprogram.

Kopier skabelon
Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser
Del Aktindsigtshåndbogen
Tilmeld dig Aktindsigtshåndbogens nyhedsbrev
Tilmeld