Behandling af personoplysninger, der foretages af kompetente myndigheder med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner, herunder at beskytte mod og forebygge trusler mod den offentlige sikkerhed, er undtaget fra databeskyttelsesforordningens samt databeskyttelseslovens anvendelsesområde, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 2, litra d, samt databeskyttelseslovens § 1, stk. 2.
Det følger af databeskyttelsesforordningens præambelbetragtning nr. 19, at denne undtagelse vedrører Europa Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 (retshåndhævelsesdirektivet), der er gennemført ved lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger nr. 410 af 27. april 2017, jf. dennes lov § 1, stk.1.
”Kompetente myndigheder” omfatter i Danmark politiet, anklagemyndigheden, herunder den militære anklagemyndig, kriminalforsorgen, Den Uafhængige Politiklagemyndighed og domstolene.
Disse myndigheders behandling af personoplysninger er således undtaget fra databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens anvendelsesområde, når behandlingen foretages med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner. Behandlingen er i stedet omfattet af retshåndhævelsesloven.
Det er i databeskyttelseslovens § 3, stk. 2, desuden fastslået, at databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen hverken finder anvendelse på politiets og forsvarets efterretningstjenesters behandling af personoplysninger.
Politiets og forsvarets efterretningstjenesters behandling af personoplysninger er i stedet reguleret af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) nr. 231 af 3. juli 2017 samt Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) nr. 1287 af 28. november 2017.