Da miljøoplysningslovens § 1 skal fortolkes i lyset af miljøoplysningsdirektivets artikel 2, nr. 2, tager beskrivelsen i det følgende udgangspunkt i miljøoplysningsdirektivets bestemmelse om definitionen af ”offentlige myndigheder”.
EU-Domstolen har således i sag C-279/12, Fish Legal, fastlagt indholdet af miljøoplysningsdirektivets definition af ”offentlige myndigheder”.
EU-Domstolen fandt, at den første kategori (artikel 2, nr. 2, litra a) er de enheder, der ud fra et organisatorisk synspunkt er administrative myndigheder, dvs. dem, som er en del af den offentlige administration eller statens udøvende myndighed på ethvert niveau (præmis 51).
Det indebærer, at myndigheder, som er omfattet af offentlighedslovens § 1, allerede af denne grund er omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1. Se også FOB 2006.529, hvor ombudsmanden fandt, at IØ Fonden var omfattet af offentlighedsloven, og at det derfor utvivlsomt, at fonden også var omfattet af miljøoplysningsloven. Med hensyn til den nærmere afgrænsning af, hvilke forvaltningsmyndigheder der falder henholdsvis inden for og uden for offentlighedslovens anvendelsesområde, henvises til beskrivelsen i Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009, side 263 ff.
Den anden kategori af offentlige myndigheder (artikel 2, nr. 2, litra b) vedrører administrative myndigheder, der defineres i funktionel forstand, dvs. enheder, uanset om de er offentligretlige eller privatretlige juridiske personer, der i henhold til den lovbestemte ordning, der gælder for dem, skal levere tjenesteydelser i offentlighedens interesse, bl.a. på miljøområdet, og som i denne forbindelse er tildelt særlige beføjelser ud over dem, der følger af de regler, der finder anvendelse i forholdet mellem borgerne (Fish Legal, præmis 52).
Den tredje kategori af offentlige myndigheder (artikel 2, nr. 2, litra c) omfatter de, der er underlagt kontrol af en myndighed, der er omfattet af artikel 2, nr. 2, litra a eller b. Begrebet kontrol omfatter enhver enhed, som ikke reelt selvstændigt bestemmer den måde, hvorpå den udøver de funktioner på området for miljø, den er tildelt, eftersom en offentlig myndighed, der er omfattet af artikel 2, nr. 2, litra a eller b, kan udøve afgørende indflydelse på denne enheds handlinger på det nævnte område (Fish Legal, præmis 68).
Den måde, hvorpå en sådan offentlig myndighed kan øve afgørende indflydelse i henhold til de beføjelser, den er tildelt af den nationale lovgiver, er i denne forbindelse uden betydning. Der kan bl.a. være tale om en påbudsbeføjelse i forhold til de pågældende enheder, uanset om det er under udøvelse af aktionærrettigheder, en beføjelse til at suspendere, efterfølgende annullere eller kræve en forudgående tilladelse for beslutninger, der træffes af disse enheder, en beføjelse til at udpege eller afsætte medlemmerne af deres direktioner eller flertallet heri eller en beføjelse til helt eller delvis at fratage disse enheder deres finansiering, således at deres eksistens bringes i fare (Fish Legal, præmis 69).