Aktindsigt trin for trin

Håndtering af aktindsigt

Kalendersager

En anmodning om indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, kan begrænses, i det omfang oplysningerne kan undtages efter reglen i databeskyttelseslovens § 22, stk. 3.

Det følger af databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglen i §§ 19-29 og 35 i offentlighedsloven.

Bestemmelsen sikrer, at forvaltningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den registreredes ret til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8. Bestemmelsen kan også anvendes af myndigheder, som ikke er undergivet offentlighedsloven, når disse myndigheder udfører administrativ sagsbehandling.

Af offentlighedslovens § 22 følger det, at retten til aktindsigt ikke omfatter sager om førelse af kalender. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at de af bestemmelsen omfattede kalendere i det hele undtages fra retten til indsigt efter offentlighedsloven.

Du kan begrænse adgangen til indsigt i sager om førelse af kalender, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, jf. offentlighedslovens § 22, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  1. Der er tale om en kalender i bestemmelsens forstand.
  2. Kalenderen føres af en person, der er ansat ved en enhed omfattet af offentlighedsloven.
Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser
§ 22

[...]

Stk. 3. Oplysninger, der behandles Behandles Enhver aktivitet som personoplysninger gøres til genstand for, f.eks. indsamling, organisering, opbevaring, ændring, videregivelse, sletning, mv., jf. databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 2. for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang I samme omfang Hermed søges det sikret, at oplysninger kan undtages som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8. som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i lov om offentlighed i forvaltningen.

[...]

Ombudsmandens udtalelser
§ 22

Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om førelse af en kalender Kalender En manuel eller elektronisk oversigt over en persons aktiviteter (møder, rejser og andre arrangementer). .                                                                                             

Ombudsmandens udtalelser

UDDYBENDE BEMÆRKNINGER, PRAKSIS MV.

1. Uddybende bemærkninger, praksis mv.

For en gennemgang og beskrivelse af indholdet af offentlighedslovens § 22, henvises til Aktindsigtshåndbogens afsnit herom.

Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser

2. Brevskabelon

Du kan bruge denne skabelon, hvis du modtager en indsigtsanmodning i oplysninger om den registrerede, der indgår i en sag om førelse af en kalender.

Du skal være opmærksom på, at alle breve i en indsigtssag skal afspejle sagens konkrete omstændigheder, og at du derfor bør foretage de nødvendige tilpasninger i skabelonen. Du skal navnlig være opmærksom på, om der er behov for en mere konkret begrundelse, end skabelonteksten lægger op til.

Ved [e-mail/brev] af [dato] har du anmodet om indsigt i de oplysninger, der behandles om dig hos [den dataansvarlige].

[Den dataansvarlige] forstår din henvendelse som en anmodning om indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15.

[Den dataansvarlige] kan ikke imødekomme [hele] din anmodning om indsigt i oplysninger registreret om dig hos [den dataansvarlige]. [Den dataansvarlige] har dog vedlagt en række oplysninger om [den dataansvarliges] behandling af dine personoplysninger.

Nedenfor følger en redegørelse for retsgrundlaget og en begrundelse for [den dataansvarliges] afgørelse.

Retsgrundlag

Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, at den registrerede har ret til at få den dataansvarliges bekræftelse på, om personoplysninger vedrørende den pågældende behandles, og i givet fald adgang til personoplysningerne og en række såkaldte kontekstoplysninger. Databeskyttelsesforordningens artikel 23 fastslår samtidig, at retten til bl.a. indsigt kan undergives begrænsninger i bl.a. medlemsstaternes nationale ret.

Sådanne begrænsninger er i dansk ret fastlagt i bl.a. databeskyttelseslovens § 22. Bestemmelsens stk. 3 fastslår, at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i lov om offentlighed i forvaltningen. Af forarbejderne til databeskyttelsesloven fremgår bl.a., at bestemmelsen er indsat for at sikre, at forvaltningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den registreredes ret til indsigt i samme udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslovens § 8.

Det følger af offentlighedslovens § 35, at retten til aktindsigt ikke omfatter oplysninger, der er tavshedspligtige efter særlige bestemmelser herom.

Begrundelse for afgørelse

[Den dataansvarlige] meddeler dig [delvist] afslag på indsigt i […].

Baggrunden herfor er, at de pågældende oplysninger er omfattet af den særlige tavshedspligt i [tavhedspligtigbestemmelse] og derfor skal undtages efter offentlighedslovens § 35, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 3.

Databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, giver mulighed for at oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, kan undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglen i offentlighedslovens § 35.

Det følger af offentlighedslovens § 35, at retten til indsigt ikke omfatter oplysninger i dokumenter, som er omfattet af en særlig tavshedspligt. Det betyder bl.a., at alle oplysninger i dokumenter, som er helt eller delvist omfattet af en tavshedspligtigbestemmelse, skal undtages retten til indsigt.

Klagevejledning

Da afgørelsen vedrører rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, kan du klage til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, dt@datatilsynet.dk.

[Hvis der er en anden klageadgang, indsæt også sædvanlig klagevejledning hertil. Se databeskyttelsesforordningens artikel 77, stk. 1, som fastslår, at adgangen til klage tilsynsmyndigeden (Datatilsynet), ikke berører andre administrative klageadgange.]

Du kan også indbringe afgørelsen for domstolene.

Klik og kopier teksten, hvis du ønsker at anvende skabelonen i dit tekstbehandlingsprogram.

Kopier skabelon
Få adgang og se afgørelser Læs ombudsmandens udtalelser
Del Aktindsigtshåndbogen
Tilmeld dig Aktindsigtshåndbogens nyhedsbrev
Tilmeld