I lovbemærkningerne til offentlighedslovens § 11 anføres nogle tilfælde, hvor den aktindsigtssøgende ikke har ret til dataudtræk:
- Forvaltningsmyndigheden skal selv foretage en nærmere vurdering af, hvilke oplysninger der skal sammenstilles.
- Dataudtrækket kræver indhentelse af ekspertise, som forvaltningsmyndigheden ikke i forvejen selv råder over.
- Dataudtrækket kræver indkøb af eller udvikling af software.
- Forvaltningsmyndigheden skal indhente eller fremskaffe oplysninger, der ikke allerede ligger i myndighedens database.
- Det må antages, at dataudtrækket vil blive anvendt i et retsstridigt øjemed (jf. FT 2012-13, lovforslag nr. 144, de specielle bemærkninger til § 11).
Dataudtrækket skal desuden kunne ske ved få og enkle kommandoer. Det skyldes, at et dataudtræk ikke skal være en for stor ressourcemæssig belastning for myndigheden. Ved vurderingen af, om sammenstillingen og en eventuel anonymisering m.v. er for ressourcekrævende, skal der lægges vægt på, hvor lang tid sammenstillingen (og en eventuel anonymisering m.v.) vil tage, herunder hvor kompliceret den er. Myndigheden vil som klart udgangspunkt kunne give afslag på dataudtræk, hvis et udtræk (og en eventuel anonymisering mv.) ikke kan foretages i løbet af kort tid. Se f.eks. ombudsmandens udtalelser om aktindsigt i CVR-registret, finansielle nøgleoplysninger, lønsystemer og indkøbsdatabaser.
Ved beregningen af timeforbruget indgår al tid, som er forbundet med at producere dataudtrækket. I opgørelsen kan også medregnes den tid, der går med at gennemføre de sagsbehandlingsskridt, som er nødvendige for at fastslå, om et dataudtræk indeholder oplysninger, der er omfattet af offentlighedslovens §§ 19-35 (jf. ombudsmandens udtalelse om lønsystemer). Eksempelvis indgår også medgået tid til anonymisering med henblik på at tilgodese hensynene bag offentlighedslovens §§ 19-35. Endvidere indgår tid forbundet med nødvendig høring af en virksomhed eller høring af en anden myndighed (f.eks. med henblik på at få denne myndigheds vurdering af, om dataudtrækket indeholder fortrolige oplysninger).
Retten til dataudtræk gælder ikke, hvis oplysningerne allerede er offentliggjort i en form, der gør det muligt for den aktindsigtssøgende selv at foretage en sammenstilling af de offentliggjorte oplysninger. I sådanne tilfælde må den pågældende selv gennemføre en eventuel (elektronisk) sammenstilling af oplysningerne og kan således ikke forlange, at myndigheden foretager sammenstillingen.
Efter bestemmelsens stk. 2, omfatter retten til dataudtræk ikke oplysninger omfattet af § 10, stk. 1-4, i databeskyttelsesloven.