Klage over sagsbehandlingstiden
Hvis du på vegne af en underordnet myndighed modtager en klage over sagsbehandlingstiden, jf. offentlighedslovens § 39, skal følgende tre betingelser være opfyldt:
- Der er gået 14 arbejdsdage, siden myndigheden modtog anmodning om aktindsigt.
- Du har sendt klagen over sagsbehandlingstiden til den overordnede myndighed senest syv 7 arbejdsdage efter, at klagen er modtaget.
- Da du sendte klagen til klageinstansen vedlagde du en begrundelse for sagsbehandlingstiden
Når du på vegne af en overordnet myndighed som klageinstans har færdigbehandlet en sag, hvor der er klaget over sagsbehandlingstiden, skal følgende tre betingelser være opfyldt:
- Du har modtaget en begrundelse for sagsbehandlingstiden fra den underordnede myndighed.
- Du har inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af klagen færdigbehandlet sagen.
- Hvis du ikke har kunnet nå at færdigbehandle klagen inden for de 20 arbejdsdage, for eksempel som følge af sagens omfang eller kompleksitet, har du orienteret klageren herom.
Du skal være opmærksom på, om vedkommende minister ifølge lovens § 39, stk. 4, har fastsat særlige regler om, hvilken myndighed der kan klages til over sagsbehandlingstiden. Se f.eks. bekendtgørelse nr. 1564 af 13. december 2013 om afgørelse i sager om aktindsigt, sammenstilling af oplysninger og indsigt i databeskrivelser m.v. på Skatteministeriets område.
Offentlighedslovens § 39 om klage over sagsbehandlingstiden har følgende ordlyd: